Trener mattemuskler

Hver uke møter over 200 elever fra ulike ungdomsskoler og videregående skoler opp på universitetet i oslo. Her møter de studenter som veileder dem i matematikk.

Noen kommer alene. Andre kommer med vennegjengen. Noen tar med seg sine egne bøker og lekser, mens andre er mer interesserte i å løse Abelnøtter og bli utfordret på andre måter.
Ordningen kalles ENT3R realfagstrening og tilbys på 17 studiesteder fra nord til sør i landet, slik at tilbudet skal være tilgjengelig for så mange som mulig. Det er Nasjonalt senter for realfagsrekruttering som står bak ordningen. I praksis drives det av 200 studenter som fungerer som mentorer i matematikk.

– Jeg syns det var gøy å være mentor. Man blir kjent med nye mennesker og så er det veldig givende å jobbe med elever; det er gøy å se når de får en slags oppvåkning av at vi viser dem ting og forklarer ting på en litt annen måte, sier Joakim Bø, masterstudent og prosjektleder for ENT3R UiO.

Ambisiøse elever

Salma Warsame går i andre klasse på Fyrstikkalleen skole og hun har benyttet seg av ENT3R-tilbudet på UiO siden hun gikk i tiende klasse.

– Jeg ble med fordi jeg følte at jeg trengte å jobbe litt med matte etter skolen. I tiende klasse hadde jeg videregående matte så jeg følte at jeg trengte litt hjelp med det, sier Salma som har ambisjoner om å ta en bachelorgrad i «business administration» på Norges Handelshøyskole i Bergen.

Selv om det kommer elever fra hele Oslo til Blindern, både sterke og svake, opplever mentorene totalt sett at det som oftest er de flinkeste elevene med høyere ambisjoner som benytter seg av tilbudet. For disse elevene er det viktig med gode karakterer slik at de har muligheten til å velge blant flere ulike studier når den tiden kommer.

– Jeg er her fordi jeg har et mål om å få et ganske høyt snitt. Nå er det bare ett og et halvt år til jeg skal velge studie, så da må jeg gjøre meg klar og få de karakterene jeg har lyst på, sier Jørgen Owren, som går i andre klasse på Oslo Handelsgymnasium.

Kule kids

ENT3R UiO tilbyr veiledning og mattehjelp to timer om dagen, fire dager i uken. En av ENT3Rs viktigste oppgaver er realfagsrekruttering, derfor skal minst 20 minutter av de to timene brukes til noe spennende og realfagsrelatert; det kan være alt fra kule kjemiforsøk med flytende nitrogen til mattekonkurranser arrangert av mentorene.

Prosjektleder Joakim Bø sier det er fint at ENT3R-mentorene er unge studenter.

– Da kan elevene se litt opp til dem og syns at de er litt kule. Poenget er å vise at man trenger ikke være kjempesmart for å få til realfag og at man kan velge realfag, men også spille fotball og drive med dans.